ບົດຄັດຫຍໍ້
ການສຶກສາຄວາມຫຼາກຫຼາຍຂອງໂຄງສ້າງສັງຄົມພືດ ໃນເຂດປ່າສະຫງວນພູຈອມວອຍ ຊຶ່ງເປັນປ່າສະຫງວນຂອງແຂວງ, ແຂວງບໍລິຄຳໄຊ, ໃນໄລຍະແຕ່ປີ 2017–2020 ເຊິ່ງໄດ້ສຶກສາໃນເຂດເມືອງໄຊຈໍາພອນ ແລະ ເຂດເມືອງຄຳເກີດ , ໃນລະດັບຄວາມສູງທຽບກັບລະດັບນ້ຳທະເລ ແຕ່ 500 ແມັດ ເຖິງ 1,820 ແມັດ, ປ່າສະຫງວນພູຈອມວອຍໄດ້ຮັບອິດທິພົນຂອງສະພາບອາກາດຂອງສອງປະເທດ ລາວ ແລະ ຫວຽດນາມ ທີ່ແຕກຕ່າງກັນ, ໃນການສຶກສາ ໄດ້ສ້າງດອນຕົວຢ່າງທັງໝົດ 131 ດອນ, ໄດ້ຮວບຮວມຊະນິດໄມ້ຍືນຕົ້ນທີ່ພົບເຫັນໃນເຂດສຳຫຼວດໄດ້ທັງໝົດຈຳນວນ 119 ຕະກຸນ ແລະ 489 ຊະນິດ, ໄດ້ເກັບຕົວຢ່າງພືດຫຼາຍກວ່າ 420 ນ້ຳເບີ ເຊິ່ງໄດ້ເກັບຮັກສາໄວ້ໃນພິພິທະພັນພືດ ພາກວິຊາຊີວະວິທະຍາ ຄະນະວິທະຍາສາດທຳມະຊາດ ມະຫາວິທະຍາໄລແຫ່ງຊາດ. ລັກສະນະທາງໂຄງສ້າງຂອງສັງຄົມພືດໂດຍທົ່ວໄປແມ່ນປະກອບດ້ວຍ 5 ລັກສະນະຂອງໂຄງສ້າງປ່າໄມ້ ແລະ ສັງຄົມພືດ ຊຶ່ງປະກົດເຫັນຕາມຄວາມສູງ ທຽບກັບລະດັບນ້ຳທະເລ ເຊັ່ນ : (1) ລັກສະນະຂອງສັງຄົມພືດຂອງປ່າດົງດິບຊຸ່ມຊື້ນເຂດສູງ High Montane Evergreen Forest (1.000–1.820 ມ.) (2) ລັກສະນະຂອງສັງຄົມພືດຂອງປ່າດົງດິບຊຸ່ມຊື້ນເຂດຕ່ຳ Lower Montane Evergreen Forest (500–800 ມ.); (3) ລັກສະນະຂອງສັງຄົມພືດຂອງປ່າປະສົມປ່ຽນໃບ Mixed Deciduous Forest (500–800 ມ.); (4) ປ່າໄມ້ປ່ອງ ທີ່ເປັນປ່າໄມ້ຂົມ Indosasa sp. (800–1.100 ມ.) ແລະ ປ່າໄມ້ແສນຕາລ້ອມ Chimonocalamus griffithianus (1,300–1.820 ມ.) ແລະ (5) ປ່າເຫຼົ່າ Degraded Forest (1.100–1.550 m); ຜ່ານການຍ່າງປ່າສຳຫລວດພືດ ທິມງານຍັງໄດ້ພົບເຫັນປະກົດການ ທີ່ເປັນຄວາມຊ່ຽງ ແລະ ໄພຂົ່ມຂູ່ ທັງສ້າງຂຶ້ນດ້ວຍມະນຸດ ແລະ ໄພພິບັດທາງທຳມະຊາດ ຕໍ່ກັບຊີວະນາໆພັນ ແລະ ສິ່ງແວດລ້ອມ, ພົບເຫັນວ່າ ໄພທຳມະຊາດຈາກຄວາມໜາວເຢັນເຖິງນ້ຳກ້າມ ໃນປີ 2015 ໄດ້ເຮັດໃຫ້ກິ່ງງ່າຂອງຕົ້ນໄມ້ໃຫຍ່ຈຳນວນໜຶ່ງຕາຍໄປ ພ້ອມທັງຕົ້ນໄມ້ໃຫຍ່ ແລະ ນ້ອຍບາງຊະນິດ ທີ່ມີຄວາມອ່ອນໄຫວສູງໄດ້ຕາຍໄປທັງຕົ້ນ ເຮັດໃຫ້ພື້ນທີ່ດັ່ງກ່າວເປີດແສງລົງເຖິງດິນ ຈົນກາຍເປັນປັດໃຈທາງທຳມະຊາດທີ່ເອື້ອອຳນວຍໃຫ້ຕົ້ນໄມ້ເບີກນຳ, ພືດລົ້ມລຸກ ແລະ ພືດພຸ່ມປະກົດຂື້ນຢ່າງໜາແໜ້ນກາຍເປັນສະພາບປ່າໄມ້ ທີ່ມີລັກສະນະເປັນປ່າເຫຼົ່າ (Degraded Forest) ຫຼື ການປ່ຽນແປງໂຄງສ້າງຂອງປ່າໄມ້ເຂດສູງ. ໃນການສຶກສາຄັ້ງນີ້ໄດ້ສຶກສາລັກສະນະທາງສັນຖານວິທະຍາ, ຈັດຈຳແນກລະດັບກຸ່ມ, ຕະກຸນ ແລະ ຊະນິດຂອງໄມ້ຍືນຕົ້ນ, ໄດ້ສຶກສາກຸ່ມປະຊາກອນ, ການກະຈາຍພັນ, ສະພາບທາງແຫຼ່ງທີ່ຢູ່ອາໄສ, ສະພາບທາງນິເວດວິທະຍາ, ສະພາບທາງການອະນຸລັກ, ຄວາມຊ່ຽງ ແລະ ແນວໂນ້ມ, ຄວາມອ່ອນໄຫວຕໍ່ການປ່ຽນແປງດິນຟ້າອາກາດ , ການບໍລິການຂອງຂໍ້ມູນທາງລະບົບນິເວດ ຂອງໄມ້ຍືນຕົ້ນໃນເຂດສຶກສາ ແລະ ຖ່າຍພາບປະກອບ.